Menu fr

Update coronamaatregelen voor huishoudhulpen en particulieren die gebruik maken van Actief Dienstencheques

donderdag 19 maart 2020

(Deze pagina wordt geüpdatet wanneer nodig. Laatste update: 11 mei 2020.)

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, volgen wij de beslissingen van de overheid. We vertrouwen op hen en de wetenschappelijke teams die hen bijstaan. Tegelijkertijd bekijken we elke persoonlijke situatie individueel en doen we ons uiterste best om ook in deze uitzonderlijke tijd zo goed mogelijk zorg te dragen voor onze huishoudhulpen en de gezinnen die op deze zorgen rekenen. Wij verplichten onze huishoudhulpen niet om te werken, maar ook niet tot werkloosheid. Onze huishoudhulpen mogen samen met de particulieren kiezen of onze dienstverlening doorgaat. Onze Actief-consultants blijven beschikbaar en staan voor je klaar bij vragen of twijfels.

Mogen huishoudhulpen gezinnen blijven helpen?

Als de huishoudhulp én de particulier (of het gezin) gezond zijn, mag de huishoudhulp er blijven poetsen. Onderstaande maatregelen moeten wel door iedereen gevolgd worden:

  1. Was frequent je handen met water en zeep. Het Actief-kantoor heeft ook handschoenen voor de huishoudhulp ter beschikking.
  2. Wanneer je hoest of niest, bedek dan je mond en neus met de elleboog of met een papieren zakdoekje. Gooi het zakdoekje onmiddellijk weg en was je handen.
  3. Vermijd het aanraken van je gezicht, ogen, mond en neus.
  4. Vermijd elk dicht contact (<1,5 meter) met andere personen dan je huisgenoten, dus ook tussen huishoudhulp en particulier. Schud geen handen en geef geen knuffel of kus. 

De particulier of het gezin moet de social distancing dus wel garanderen. Als de particulier thuis is, moet hij/zij zich in een andere ruimte bevinden dan de ruimte waarin gepoetst wordt. Als dat niet mogelijk is, moet de algemene richtlijn om 1,5 meter afstand tussen personen te laten, gerespecteerd worden. Als dat niet kan of je zit met twijfels, contacteer dan je Actief-consulent. Wij bekijken elke individuele situatie samen met jou.

Wat als je je ziek voelt of de werkzaamheden tijdelijk wilt stopzetten?

Wie koorts en/of luchtwegenklachten heeft, belt naar de huisarts en blijft thuis. Contacteer ook jouw Actief-consulent (telefonisch, via mail of via WhatsApp) zodat wij jouw particulieren of huishoudhulp kunnen verwittigen. Als je niet ziek bent, maar liever wilt dat de activiteiten tijdelijk gestopt worden, laat het ons dan weten. Wij vinden het belangrijk om elke situatie samen met huishoudhulp & particulier op een persoonlijke manier te bekijken, zodat jij zelf kunt kiezen waar jij je het beste bij voelt, met respect voor de maatregelen van de overheid. Waar mogelijk, kunnen we voor de huishoudhulp economische werkloosheid aanvragen (let wel: wij hebben niet in de hand of dat ook effectief wordt goedgekeurd door de RVA).

Blijft Actief Dienstencheques beschikbaar?

Onze Actief-medewerkers blijven voor jou beschikbaar, weliswaar op een aangepaste manier, om de maatregelen van onze overheden te respecteren. Je kunt ons tijdens de normale openingsuren altijd bereiken via telefoon, mail, WhatsApp, Skype, Facebook, LinkedIn en Instagram. Langskomen op kantoor kan ook, maar liefst na afspraak, zodat we de social distancing kunnen garanderen. I.v.m. documenten kan je ons gewoon mailen, langskomen is nu niet nodig. Om noodzakelijke dingen af te halen of papieren dienstencheques binnen te brengen, kan je een afspraak maken. Dan zetten wij alles wat je nodig hebt dichtbij de deur voor jou klaar, zodat er ook hier geen onnodig fysiek contact plaatsvindt. Mocht je nog vragen hebben, staan wij graag voor jou klaar.

Contacteer ons