Menu fr

Ik zoek een huishoudhulp

Komt u ook wel eens handen tekort? Via Actief Dienstencheques geniet u van voordelige, kwalitatieve hulp in het huishouden. Zo heeft u weer meer tijd voor wat echt telt. Zin in meer quality time? 

Contacteer ons of vul het aanvraagformulier in

Waarom kiezen voor een huishoudhulp via Actief Dienstencheques? 

  1. U geniet van een fiscaal voordeel.
  2. U kiest zelf het aantal uren en de dag waarop de huishoudhulp bij u mag langskomen.
  3. U bent zeker van een gemotiveerde en betrouwbare huishoudhulp.
  4. Uw huishoudhulp is meestal snel beschikbaar.
  5. U krijgt een vaste huishoudhulp toegewezen.
  6. U krijgt persoonlijke hulp bij het in orde brengen van uw dossier bij Sodexo.
  7. U heeft een mogelijkheid tot vervanging bij ziekte van de poetshulp.
  8. Uw huishoudhulp is verzekerd tegen arbeidsongevallen en materiële schade.
  9. Uw huishoudhulp werkt officieel en is volledig in orde met de sociale zekerheid.

Vul het formulier in om uw huishoudhulp aan te vragen via Actief Dienstencheques

 

Meest gestelde vragen

Welke diensten kan ik betalen met dienstencheques?

Volgende taken kunt u met een gerust hart aan uw huishoudhulp toevertrouwen:

  • Uw woning schoonmaken (inclusief de ramen)
  • Wassen en strijken 
  • Maaltijden bereiden
  • Kleine naaiwerkjes 
  • De dagelijkse boodschappen doen (bv. ook naar de bakker of de post gaan)
  • Minder mobiele personen vervoeren

Welke taken mag mijn huishoudhulp niet uitvoeren?

Voor volgende taken mag u uw huishoudhulp niet inschakelen:

  • Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken
  • Buitenwerk bij regen, sneeuw, te koude of te warme weersomstandigheden
  • Alleen de ramen wassen (dit moet deel uitmaken van het poetsen van de hele woning)
  • Feestmaaltijden bereiden 
  • Kinderopvang
  • Herstelwerken (lampen vervangen, schilderijen ophangen, schilderen,…)
  • Dierenverblijven poetsen (zoals hondenrennen of kattenbakken) 
  • Professionele ruimtes poetsen (dokterspraktijk, advocatenbureau, winkelruimte,…)
  • Zone van “gemengd gebruik” poetsen (bv. wachtkamer die als living dient, ruimtes die overdag gebruikt worden door onthaalmoeders, gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw,..)
  • Rusthuis poetsen (een serviceflat poetsen mag wel)
  • Een niet-aanliggend terras schoonmaken
  • Ziekenzorg
  • Schoonmaken van bouwwerven

Hoe betaal ik mijn huishoudhulp?

U geeft de huishoudhulp 1 dienstencheque per gepresteerd uur. Bij elektronische dienstencheques valideert u de geleverde prestaties online of telefonisch en worden de elektronische dienstencheques uit uw portefeuille gehaald.

Hoeveel kost een dienstencheque?

De Federale Overheid bepaalt de kostprijs van een dienstencheque. U betaalt slechts 9 euro voor 1 dienstencheque (dus voor 1 werkuur). Daarbovenop krijgt u een fiscaal voordeel waarvoor Sodexo u in maart het nodige fiscale attest bezorgt. Hoeveel deze belastingvermindering bedraagt, hangt af van waar u woont (Vlaanderen, Brussel of Wallonië).

Rekent Actief ook administratieve kosten aan?

Bijna elk ander dienstenchequebedrijf rekent al vanaf het begin administratieve kosten aan. Wij stelden dit zo lang mogelijk uit, maar gezien de ongeziene stijging van kosten, moeten ook wij de sector nu volgen. Vanaf 01/05/2022 brengt ook Actief Dienstencheques administratieve kosten in rekening in Vlaanderen en Brussel. We doen dit om zo goed mogelijk voor jou en jouw huishoudhulp te kunnen blijven zorgen. We doen er alles aan om jouw vertrouwde poetshulp optimaal in te plannen en een vlekkeloze administratie te garanderen.  

Bij Actief kiezen we er bewust voor om de kosten zo laag mogelijk te houden, en bieden we onze klanten de keuze tussen 2 betalingsmogelijkheden:

  • Domiciliëring van EUR 6,65/maand waarbij de betaling pas geïnd wordt de maand volgend op de maand waarin er prestaties geleverd zijn. Indien er geen prestaties geleverd zijn, zal er geen betaling geïnd worden.
  • Overschrijving van een vast bedrag vooraf te betalen van EUR 80/kalenderjaar aan de start van het nieuwe jaar. Nieuwe klanten die later instappen, betalen dit bedrag pro rata voor de resterende maanden van het kalenderjaar. Dit bedrag is niet terug te vorderen.

Daarenboven houden wij rekening met de prestaties in de loop van de maand, vooraleer we kosten via domiciliëring inhouden. Klanten die kiezen voor betaling via domiciliëring, betalen enkel een administratieve kost wanneer de huishoudhulp minimaal 1 prestatie leverde in de voorafgaande maand.

Vragen?

Lees hier de algemene voorwaarden + FAQ.

 

Hoe vraag ik mijn gebruikersnummer aan?

U kan online inschrijven via Sodexo (in VlaanderenBrussel of Wallonië). Uw Actief kantoor helpt u hier ook graag mee verder.

Waar en hoe kan ik dienstencheques bestellen?

U kan kiezen tussen elektronische of papieren dienstencheques. Elektronische dienstencheques bieden een aantal voordelen: zo wordt er geen papier verspild, beschikt u meteen over uw bestelde cheques en kunt u ze niet verliezen. Dienstencheques kunt u bestellen via een elektronische overschrijving. Uw Actief kantoor geeft u graag meer uitleg.

Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?

U dient minimaal 10 dienstencheques tegelijkertijd te bestellen. Jaarlijks kan u maximaal 500 dienstencheques per gebruiksnummer bestellen. Van deze 500 cheques betaalt u er 400 aan het gewone tarief, voor de bijkomende 100 betaalt u 1 euro meer per cheque. Een gezin (personen wonend op hetzelfde adres) kan jaarlijks maximum 1000 cheques bestellen. Voor bepaalde gebruikers werd deze limiet opgetrokken tot 2000 dienstencheques per kalenderjaar.

Hoelang zijn mijn dienstencheques geldig?

Als u met elektronische dienstencheques werkt, betaalt u automatisch eerst met de oudste cheques. Als u met papieren cheques werkt, controleert u best altijd zelf de vervaldatum. Zowel papieren als elektronische dienstencheques die niet gebruikt werden en waarvan de vervaldatum niet overschreden werd, kunnen terugbetaald of omgeruild worden.

Is mijn huishoudhulp verzekerd bij een arbeidsongeval?

Actief Dienstencheques sluit voor uw huishoudhulp een arbeidsongevallenverzekering af. Indien uw huishoudhulp bij u thuis een arbeidsongeval heeft, brengt u Actief meteen op de hoogte en laat u de hulpdiensten of een dokter komen. Actief Dienstencheques zorgt voor de verdere administratie.

Wat gebeurt er bij materiële schade?

Actief Dienstencheques sluit een verzekering af voor uw huishoudhulp. Zo is hij/zij verzekerd tegen mogelijke ongelukjes met materiële schade tot gevolg. Voor materiële schade geldt een franchisebedrag van 250 euro te uwen laste.

Beschikt Actief over de nodige erkenningen?

Uiteraard! Erkenningsnummer Actief NV: 01018.