Vragen?
Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de gebruikersovereenkomst die tussen het dienstenchequebedrijf Actief NV en de particulier in het verleden ondertekend werd.
Voor de nieuwe gebruikersovereenkomsten – afgesloten na het invoeren van de administratieve kost - zullen onderstaande algemene voorwaarden geïntegreerd worden in de gebruikersovereenkomst.
Vanaf 01/05/2022 is Actief NV (dienstenchequebedrijf) genoodzaakt een administratieve kost aan te rekenen. Gezien de ongeziene stijgende loonkosten, indexaties, patronale lasten, extra opleidingen e.d. is Actief NV genoodzaakt om de sector te volgen en hiervoor een administratieve kost aan te rekenen. Deze administratieve kost is een forfaitaire kost, onafhankelijk van het aantal uitgevoerde prestaties bij de particulier, m.a.w. er wordt een vaste kost aangerekend voor elke maand waar de huishoudhulp minstens één (1) prestatie heeft uitgevoerd (in geval van betaling via domiciliëring).
De administratieve kost bedraagt 6,65€ per maand of 80€ per jaar.
Aan de particulier wordt de volgende keuze gelaten inzake betaling:
- Ofwel opteert de particulier voor een domiciliering.
- Ofwel opteert de particulier voor een jaarlijkse facturatie.
Kiest de particulier voor een domiciliering (via ondertekening van een mandaat), dan bedraagt deze 6,65€ per maand. Deze domiciliering zal enkel toegepast worden indien de huishoudhulp in de voorafgaande maand minstens één prestatie bij de particulier heeft uitgevoerd. Als er in de voorgaande maand bij de particulier geen prestatie heeft plaatsgevonden (bv. ziekte huishoudhulp, ziekte particulier,...), dan zal er voor die maand geen kost aangerekend worden. Als er één of meerdere prestaties hebben plaatsgevonden in de voorafgaandelijke maand, dan zal er een administratieve kost van 6,65€ worden aangerekend via domiciliering.
Kiest de particulier voor een jaarlijkse facturatie, dan ontvangt de particulier een jaarlijkse factuur in de loop van de maand januari, voor een totaalbedrag van 80€. Voor wat betreft het lopende jaar 2022, zal er een pro-rata factuur gestuurd worden naar de particulier in functie van de resterende maanden tot het einde van het jaar (2022). Hetzelfde pro-rata-principe geldt voor particulieren die later dan de maand januari instappen en kiezen voor facturatie. Wanneer er gekozen wordt voor een jaarlijkse facturatie, dan kan de particulier kiezen of hij de factuur per post wenst te ontvangen of via mail. Wanneer gekozen wordt voor facturatie, dan is dit bedrag niet meer terug te vorderen, welke ook de reden van voortijdige beëindiging moge zijn.
Het verschil tussen domiciliering en facturatie is dat bij domiciliering een maandelijks bedrag van 6,65€ in rekening wordt gebracht indien er prestaties hebben plaatsgevonden in de voorafgaandelijke maand. Bij facturatie betaalt de particulier de jaarlijkse factuur reeds op voorhand. Bij een jaarlijkse facturatie kan er nooit een terugvordering door de particulier plaatsvinden, ook niet als de samenwerking tussen Actief NV en de particulier stopt, of de huishoudhulp langdurig ziek is, of de particulier langdurig afwezig is, enz.
Facturen dienen betaald te worden binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum. Indien de factuur niet betaald wordt binnen de 14 kalenderdagenkomt dit overeen met een éénzijdige verbreking van het contract door de particulier.